Mobilitatea electrica in Romania, de la strategie la implementare

mobilitatea electrică

Conferinta “Electric Drive” a reunit la cea de-a treia editie a evenimentului, specialisti din partea companiilor si autoritatilor: Primaria Municipiului Cluj-Napoca, ALD Group, BAEPS (Bulgarian Electric Vehicles Association), E.ON Energie Romania, Asociatia pentru Promovarea Vehiculelor Electrice in Romania, Membra AVERE Europa, GTG, SafeFleet, Consiliul de Administratie, Romanian Green Building Council (RoGBC).

Se discuta din ce in ce mai des despre vehiculul electric si beneficiile mobilitatii electrice, iar entitatile specializate in domeniu par sa prezinte solutii cat mai eficiente care au ca scop reducerea poluarii prin scaderea emisiilor de noxe.

Progresul tehnologiei este exponential, iar intr-un timp foarte scurt, sistemele s-au putut reinventa. Cum a avansat tehnologia din spatele autovehiculelor electrice in ultimii ani si la ce ne putem astepta in urmatorii 10 ani? Invitatii nostri au dezbatut impreuna aceste subiecte.

In deschidere, Primarul Municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a vorbit despre planurile de dezvoltare ale orasului din punct de vedere al infrastructurii, atat cele in desfasurare, cat si cele ce vor urma in viitor: “Cluj-Napoca are oportunitatea de a fi un oras conectat la viitor, avand inovarea ca element central de dezvoltare. Tehnologia din spatele vehiculelor electrice evolueaza constant, odata cu cresterea preocuparii pentru mediul inconjurator. In sistemul de transport public de aici exista in circulatie, pe langa tramvaie si troleibuze, 21 de autobuze electrice, nepoluante. O treime din flota de transport public este acum electrica, iar obiectivul municipalitatii este ca intregul sistem de transport public sa fie ecologic. Cautam si alte solutii pentru a diminua emisiile produse de traficul rutier: amplasarea de statii publice de incarcare pentru vehicule electrice sau oferirea de licente de taximetrie exclusiv pentru masini electrice“.

De asemenea, Emil Boc a afirmat ca in prezent, in Cluj exista 200.000 de masini la o populatie de 400.000 de locuitori, iar 25% dintre acestea sunt sub standardele europene de mediu, ceea ce conduce la un grad de poluare ridicat.

Despre sustenabilitatea la nivelul mobilitatii au vorbit reprezentantii ALD Group, Luminita Gughea – Sales Manager, ALD Automotive Romania si Stephane Renie – Head of Corporate Social Responsibility, ALD Group. “Intre cele mai aglomerate orase europene in 2019, Bucurestiul se afla pe locul 7. Daca vorbim la nivel national, hai sa privim topul celor mai poluate orase din Romania:” (Luminita Gughea)

top orase poluate

Masinile electrice au devenit din ce in ce mai populare, iar asta se vede de la an la an. Rata de adoptie e din ce in ce mai mare, insa exista si cateva impedimente in tot acest proces. Iata care ar fi principalele provocari pentru cei care iau in considerare achizitia unui automobil electric.

masini electrice

Stephane Renie mentioneaza ca “presiunea noilor standarde legislative determina lansarea noilor modele de automobile electrice, iar digitalizarea, climatul si cadrul legal conduc catre un ‘shift in mobilitate'”. De asemenea, acesta prezinta imaginea de ansamblu a motopropulsoarelor in functie de categoriile de masini in 2030:

tehnologie

Daca am vorbit despre perspective la nivel national, am avut ocazia sa aflam situatia mobilitatii electrice si in Bulgaria, de la Martin Zaimov – Deputy Chairman, BAEPS (Bulgarian Electric Vehicles Association): “Daca ne uitam la numarul de masini electrice existente in Bulgaria in ultimii 3 ani, datele suna cam asa: in 2017, am inregistrat aproximativ 300 de masini electrice, in 2018, numarul a crescut la 560 de automobile electrice, iar de la inceputul lui 2019 pana in prezent numarul acestora aproape ca s-a dublat – 900 de vehicule electrice. Statiile de incarcare au ajuns la un numar de 150 de puncte de recharging”, afirma Zaimov.

Claudia Griech – Director General Adjunct, E.ON Energie Romania a vorbit despre solutiile personalizate pe care E.ON le poate oferi in sprijinul mobilitatii electrice pentru clienti business, municipalitati, dar si clienti casnici. Serviciile E.ON au experienta internationala in mobilitate electrica, aplicatia IT putand sa ofere monitorizare si optiune de plata pentru sesiunile de incarcare. “In prezent, E.ON are 222 statii de incarcare ultrarapida in Europa. De asemenea, in Romania exista 40 de statii de incarcare rapida (19 detinute de E.ON, 21 detinute de MOL) “, afirma Claudia.

In continuare, Liviu Popescu – Membru, Asociatia pentru Promovarea Vehiculelor Electrice in Romania, Membra AVERE Europa, a abordat subiectul mobilitatii electrice la nivel european si din prisma legislativa. “Comisia Europeana a lansat pe 28 noiembrie 2018 o strategie pe termen lung pentru reducerea emisiilor de carbon care se intinde pana in 2050. Obiectivul nu este sa stabilim alte obiective, ci sa cream o viziune si un plan pentru de a ajunge la 0 emisii de carbon. Strategia ia in calcul 8 scenarii diferite, luand in considerare toate sectoarele. Proportia vehiculeleor care fucntioneaza pe baterii si motoare elctrice va ajunge la 95% in 2050“.

Poluarea afecteaza intreaga populatie a globului avand aspecte dramatice in anumite regiuni. O mare parte din vina o poarta traficul auto concentrat in special in orasele mari. Una din solutii o reprezinta transportul in comun. O alta varianta este utilizarea scuterelor, trotinetelor sau a bicicletelor electrice.

O alta solutie a venit de la Andi Ostroveanu – Co-Fondator, GTG, care a creat la Baia Mare prima masina electrica realizata in Romania. Acesta propune utilizarea masinilor electrice din categoria L6E si L7E, destinate exclusiv traficului din orase si zonele limitrofe. Viteza de deplasare este limitata la maxim 50Km/h sau80 Km/h. Care sunt avantajele? “Autonomia este de 100-150Km in conditiile traficului din oras. Incarcarea bateriilor este facila, se pot incarca de la prize obisnuite de 16 A max sau se pot incarca la statii de incarcare specializate.

Claudiu Suma – CEO, SafeFleet, a abordat tematica conferintei din experienta proprie, ca utilizator, dar si ca manager al unei flote de agenti de vanzari utilizatori de masini electrice. Claudiu sustine ca trendul se indreapta catre descurajarea utilizarii masinilor diesel si ca din punct de vedere al consumului, masina electrica folosita in oras este foarte eficienta.

Intr-un ansamblu sistematic de tip peer-to-peer, incercam sa ne desfasuram activitatea avand ca element central individul, care la randul sau sa devina promotor al tehnologiei electrice. Ne sfatuim clientii sa isi electrifice flota, sa foloseasca un sistem de monitorizare a energiei. Toate initiativele care sustin aceasta miscare vor duce cu siguranta la consolidarea conceptului de e-mobility. Un exemplu foarte clar este costruirea a doua fabrici de baterii electrice in Ungaria.

Dr. Dorin Beu – Presedinte al Consiliului de Administratie, Romanian Green Building Council (RoGBC) a vorbit despre conceptul Smart City prin integrarea tuturor acestor tehnologii verzi intr-un ecosistem. Acesta a amintit si despre impactul masinilor electrice asupra cladirilor verzi.

Acesta a prezentat situatia din 2018 a cladirilor verzi certificate: 35 de cladiri certificate si 22 in derulare cu certificare LEED, 45 de cladiri existente si 46 de constructii noi si renovari majore (BREEAM), plus 25 de certificari in derulare. In ceea ce priveste cladirile verzi, au fost inregistrate 22 de cladiri rezidentiale, plus 5000 de apartamente, constructii noi.

Articole similare

Meniu